צילום: שרון צור "נסה עלינו אור פניך ה'... והצליחנו והרוויחנו בכל לימודנו ומעשה ידינו ועסקנו ויהיה ביתנו מלא ברכת ה', ונשבע לחם ונהיה טובים". במלים אלו מתוך 'התפילה על הפרנסה' חותמים המוני המתפללים הפוקדים את בתי הכנסת את תפילת הערבית בליל יום כיפור (בנוסח ספרדי), לאחר סיום אמירת הסליחות והקדיש – כל מקום כמנהגו הוא.

פשרה: צה"ל ישלם ארנונה על מוצב למג'דל שמס
ניצחה את אבא: הילדה תלמד בבית ספר רגיל
נתניהו הגיע לק"ש, חברי המרכז לא טרחו לבוא

את התפילה נהוג בקהילות רבות למכור בימים הנוראים לכל המרבה במחיר בתוספת פתיחת ההיכל (ארון הקודש), לרוב במכירה פומבית אל מול הקהל הרחב, והרוכשים אף זוכים ל'מי שבירך' פומבי מפי הגבאי או רב בית הכנסת.

כמה כסף מוכנים מתפללים להשקיע כדי לזכות ב'פתיחת ההיכל של הפרנסה', לקבל את ברכת הרב ולומר בפני הקהל את מילות התפילה האלו? הרבה. בקהילות מסורתיות־אמידות עשוי להגיע מחירה אף לעשרות אלפי שקלים, מן הסתם בגלל אמונה עמומה בכוחה להיטיב עם הקונה את פרנסתו במשך השנה שבפתח. אין לדעת מה המאמין מרוויח מזה מלבד הרגשה טובה, אבל בית הכנסת בוודאי רואה בכך ברכה ומכניס לקופתו כספים שיממנו את הפעילות השוטפת שלו.

כמה גבאים שפנינו אליהם השבוע סירבו לספר בכמה כסף נמכרת פתיחת הפרנסה בבית הכנסת שלהם. "מי שיקרא את זה עלול לחשוב שאנחנו מכניסים הרבה כסף לקופת בית הכנסת המידלדלת", הם מסבירים, "בעוד המציאות אחרת לגמרי. הכנסות בית הכנסת נמוכות וזה לא מספיק לשגרת קיומו".



דברו אלי במספרים
אם כך, בכמה כסף אפשר יהיה לקנות את פתיחת הפרנסה בעפולה? ניסים אדרי, גבאי בית הכנסת הספרדי הגדול 'היכל אברהם' בעיר, מסכים לחשוף כמה מהמספרים. לדבריו, כבר בראש השנה מכרו את פתיחת הפרנסה ב'היכל אברהם' בסכומים גבוהים. "ביום הראשון מכרנו את הפתיחה ב־9,000 שקל, ביום השני ובשלישי מכרנו אותה בפחות", סיפר אדרי, "הסכום תלוי באנשים שמגיעים. במהלך המכירה בראש השנה היה קרב די צמוד עד שבסוף נמכרה הפתיחה. מי שקונה בסכומים כאלו הם לרוב אנשי עסקים, אנשים צעירים שהם בדרך כלל אמידים".

בבית הכנסת של מושב עין העמק במועצה האזורית מגידו גם מתקיימת מכירה פומבית בראש השנה וביום הכיפורים. רב המושב ב־20 השנים האחרונות, אברהם נסים, סיפר כי השנה בראש השנה מכירת פתיחת ההיכל נמכרה ב־300 שקל, אך לדבריו ביום כיפור המכירה מגיעה לאלפי שקלים. "המכירה לתפילת כל נדרי יכולה להגיע עד 6,000 שקל. לפני שלוש שנים היא נמכרה ב־2,500 שקל. זה נחשב זול מאוד. במקומות אחרים מוכרים את זה ב־60-50 אלף שקל. אשמח שיהיה סכום כמה שיותר גבוה", סיפר.

בבית הכנסת העירקי 'עולי בבל' במגדל העמק מתפללים בחגים כ־150 איש. לדברי הגבאי יעקב בצר, המכירות מכסות את כל ההוצאות השוטפות של בית הכנסת. "בעבר היינו מוכרים את הפתיחה ב־15,000-12,000 שקל, היום המצב הכלכלי לא מאפשר זאת אז הסכומים נעים בסביבות ה־7,000–8,000 שקל", סיפר בצר.

בבית הכנסת 'אוהל משה' בשכונת הוורדים בקרית שמונה מתפללים ביום כיפור כ־200 איש. נוסח התפילה הוא ספרדי. בראש השנה וביום כיפור מתקיימת במקום מכירה פומבית של 'פתיחת ההיכל' ומכירות נוספות. הסכום עבור פתיחת הפרנסה ביום כיפור נע בין 2,000 ל־3,000 שקל לפתיחה. בראש השנה האחרון ההכנסות הכוללות מהמכירות הגיעו לכ־20 אלף שקל.

בבית הכנסת 'אלי כהן' בחלקה הצפוני של קרית שמונה מתפללים בנוסח ספרדי־מרוקאי. ביום כיפור מספר המתפללים יכול להגיע ליותר מ־200. פתיחת פרנסה אחת בראש השנה האחרון הגיעה בסופו של דבר ל־2,600 שקל.

בבתי הכנסת בצפת נשלמו השבוע ההכנות לקראת תפילות יום כיפור, שייפתחו הערב בתפילת כל נדרי המסורתית. אורחים רבים נוהרים בחג אל בתי הכנסת, מצטרפים אל קהל המתפללים הקבוע ונאבקים על הזכות לרכוש את התפילה המבוקשת ביותר, 'פתיחת הפרנסה'. פנחס בוחניק, גבאי בית הכנסת 'זבולון', מגדיר את הקהל שלו "פשוטי העם". "מדי שנה נמכרת הפתיחה ב־1,000–1,500 שקל", הוא אומר. "אנשים לא מגיעים לסכומים גבוהים יותר, כי הם פשוט לא מסוגלים לשלם כל כך הרבה".

מנשה עזרא, גבאי 'ובא לציון גואל', מספר שהפתיחה נמכרת אצלם ב־2,000 עד 3,000 שקל. עזרא: "רוב המתפללים הם גמלאים או אנשים שמתפרנסים ממשכורות לא גבוהות, לכן הם עושים חשבון שסכום בסדר גודל כזה ניתן לפרוש על פני כל השנה ולשלם בכל חודש בתשלומים. הכספים משמשים לתחזוקת בית הכנסת ואולם השמחות והאזכרות, וגם זה אף פעם לא מספיק".



לעשירים בלבד
מסורת הקנייה של פתיחת ארון הקודש נהוגה במיוחד בבתי כנסת ספרדיים בליל יום הכיפורים ולעתים גם בראש השנה, דווקא מאחר שבתי כנסת אלה נוחים יותר לציבור בשאר ימות השנה. בבתי כנסת רבים של קהילות אשכנז נהוג לגבות ס