בשורה לתושבי המועצה האזורית הגלבוע: במהלך חודש יוני 2019 ייפתח מעבר סאלם, הסמוך לצומת מגידו, למעבר אזרחים ובכך יוקל משמעותית עומס התחבורה בכביש 60 ומפגעיו הבטיחותיים. ההודעה נמסרה לראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור בזמן פגישתו עם אופיר בוקי, רמ"ח מעברים.

מעבר סאלם | צילום: שרון צור

זה כעשור משמש מעבר גלבוע (ג'למה) כשער הצפוני היחיד של מדינת ישראל לרשות הפלסטינית, דרכו עוברים מדי יום כ־7,000 פלסטינים לאזור הגלבוע והעמקים כדי לעבוד בתחומי החקלאות, הבנייה והשירותים. מאז אוקטובר 2009 משמש המקום כמעבר היחיד לכלי רכב, דבר היוצר נפחי תנועה קיצוניים. בפגישה שהתקיימה השבוע נוכח גם ראש רשות המעברים ארז צידון, שיחד עם מנהל מעבר גלבוע שמעון לוי, עדכן על נתוני מעבר רכבים בסדרי גודל של כ־5,400 מדי יום, כאשר בסופי השבוע המספר מטפס לכ־12 אלף כלי רכב.

"שמחנו לשמוע שלאחר לחץ שלנו התקבלה דעתנו. בנוסף לפתיחת מעבר סאלם, הרי שכביש 60 העתידי יועתק אל ציר מסילת הרכבת ככביש בין־עירוני, ואילו הכביש הנוכחי יחזור לייעודו המקורי ככביש שירות עבור ארבעת היישובים ותושבי הגלבוע", אמר נור.

כאמור, כתוצאה מהמצב הנוכחי נעים כיום על כביש 60 אלפי כלי רכב, כולל משאיות כבדות, היוצרים עומס חריג, בעוד תשתיות הכביש ישנות ואינן מתאימות לכמות המכוניות. מצב זה יוצר סכנה מידית לתושבי ארבעת היישובים לאורכו של הכביש. יצוין עוד כי מעבר סאלם נמצא כשלושה ק"מ מזרחית לצומת מגידו ומשמש היום כמעבר ביטחוני, כאשר סמוך לו נמצאים גופים צבאיים ואזרחיים כמו מינהלת התיאום והקישור.

"אחת המצוקות הקשות ביותר שיוצר מעבר גלבוע (ג'למה) עבור תושבי הגלבוע הוא הכניסה והיציאה דרך כביש 60, שעובר דרך ארבעה יישובים, שתושביהם נצורים בבתיהם, עת המסחר בג'נין פורח וכולם נוהרים למעבר", אמר נור, "טור ארוך של מכוניות שהכביש איננו יכול להכיל, משתרך מדי שבת וחוסם את הכניסות ליישובים, תוך שהוא יוצר לחץ כבד, ניסיונות עקיפה ותאונות, המתרחשות במקום במהלך השנה".

הבשורה על פתיחת מעבר סאלם מגיעה בעקבות פגישות שקיים נור עם שר התחבורה ישראל כ"ץ ומנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ, למציאת פתרונות לבעיות תשתיות תחבורתיות בגלבוע. בפגישות הללו קיבל ראש המועצה התחייבות לתקצוב תכנון וביצוע של שורת פרויקטים לשיפור הכבישים והבטיחות רחבי הגלבוע, ובכביש 60 בפרט. כך, הושלמה השנה הסדרת כיכרות תנועה בכניסה ליישובים שלאורך ציר כביש 60. מדובר בפתרון בטיחותי מהותי ומתבקש עבור תושבי הגלבוע ששיפר את ההיבט הבטיחותי, אך לא הוריד מנפחי התנועה במקום.