משרד התחבורה, באמצעות חברת יפה נוף, הקים מעגל תנועה גדול בצומת הרחובות ביאליק-התעלה בכניסה לקרית אתא, כאשר במרכז המעגל, עוברים שני נתיבים לצפון ולדרום, אשר יתנו עדיפות לתחבורה ציבורית.

הנתיבים נפתחו לתנועה עבור קווי המטרונית העוברים בציר תנועה זה, באמצעות שליטת רמזורי תנועה.

פיילוט ראשון. הכיכר הנסיונית. צילום: באדיבות חברת יפה נוף

בשבועות הראשונים מתוכנן הפיילוט לבחון את רמת הבטיחות הנגרמת מהשימוש במעגל התנועה ואת תפקוד ציבור הנהגים והבנתם כי מעתה עליהם לציית לרמזור המוצב במעגל.

מדדי הצלחת הפיילוט יהיו תלויים בעיקר בבטיחות התנועה בסביבת הכיכר; צמצום שיעור כלי הרכב שלא מצייתים לרמזור אדום ושיעור אי מתן זכות קדימה לרכבים אחרים הנכנסים למעגל.

כיכר עם הפנים קדימה

העבודות במשרד התחבורה התבססו על מחקר אירופאי שסקר הסדרי תנועה עם העדפה לאוטובוסים ולתחבורה ציבורית, שנערך בקרב 35 ערים באירופה, במהלכו נמצאו שלושה חסרונות עיקריים בכיכר המוכרת: היעדר העדפה לתחבורה ציבורית בכניסה למעגל התנועה, כניסה קשה לכיכר לכלי רכב ארוך וקושי של נוסעים בעת המעבר במעגל.

בערים שונות בצרפת ובשבדיה יושמו פתרונות של חצייה ישירה של מעגלי תנועה על ידי תחבורה ציבורית. כשהמטרה היא תנועה מהירה, ואפשרות להתמזגות בטוחה ונוחה לאוטובוסים עם התנועה, לאחר המעבר בצומת. 

כיכר מרומזרת. צילום: באדיבות יפה נוף

חברת יפה נוף האמונה על ביצוע העבודות בכיכר, תפעיל במשך השבועות הראשונים תיעוד מצולם לנעשה בכיכר, על מנת לאפיין את התנהגות הנהגים במעגל התנועה, בשעות העומס ובשאר שעות היממה.

בהתאם לכך יבחנו במשרד התחבורה הקמתם של עוד מעגלי תנועה מרומזרים, בצמתים נוספים ברחבי הארץ. התכנון הגיאומטרי בוצע על ידי משרד ש.קרני.

אבישי כהן, מנכ"ל חברת יפה נוף: "אחרי עבודה מאומצת אנחנו חונכים, בפעם הראשונה במערכת התחבורה בישראל, מעגל תנועה שיאפשר קדימות לנוסעי התחבורה הציבורית, כשהמטרה שלנו היא ייעול הנסיעה במטרונית, תוך שמירה על בטיחות ונוחות הנסיעה".